اگر بخواهیم از پرکاربردترین وسیله در دنیای عکاسی بگوییم نام فلاش پرتابل حسابی می‌درخشد. فلاش پرتابل هم در استودیوها قابل‌استفاده است و هم در فضای باز. شاید به نظرتان خنده‌دار است اما اگر نتیجه را ببینید قطعاً شگفت‌زده خواهید شد.

 از قدیم‌الایام فلاش ها یار  عکاسان بودند. احتمالاً در فیلم‌هایی که از دوران قاجار ساخته‌اند صحنه‌هایی از عکاسی را دیده‌اید که در دست عکاسان نوری وجود دارد که هنگام زدن شاتر می‌درخشد. بله درست حدس زده‌اید آن وسیله‌ی درخشان فلاش است. اگر بخواهیم بیشتر راجع‌به فلاش‌های پرتابل دوره قاجار به شما اطلاعات بدهیم باید بگوییم که این نور ترکیبی از کلرات و سوخت فلزی بود است. نکته قابل‌توجه این است که فلاش‌های آن دوران بسیار خطرناک بودند و خدا با عکاسان یار بود که در دستشان نترکیده است.

 

فلاش پرتابل چیست؟

 اگر کمی به نامش دقت کنیم (پرتابل) می‌فهمیم که این فلاش‌ها قابل جابه‌جایی هستند و با باطری کار می کنند. درباره‌ی انواع فلاش ها که کمی کندوکاو می‌کنیم می‌فهمیم که یک سری فلاش داخلی دوربین وجود دارد. نوع دیگرش هم بالای دوربین عکاسی وصل می‌شود. ایراد این نوع از فلاش این است که نور شدید و مستقیم به سوژه می‌تابانند و باعث تخت شدن سایه‌ها می‌شود.

 اما فلاش پرتابل روی یک سه‌پایه جدا نصب می‌شود و شدت و زاویه و نوع نورش به شکلی که دلمان می‌خواهد تنظیم می‌شود. از دیگر تفاوت‌های فلاش اکسترنال و فلاش پرتابل منبع تغذیه‌شان است. پرتابل ها با باتری تغذیه می‌کنند و اکسترنال ها از انرژی خود دوربین استفاده می‌کنند. نکته دیگر هم هزینه هر کدام است. البته باید هدف شما از خرید وسیله را هم مورد توجه قرار داد.

با فلاش پرتابل چه مزیت‌های نصیبم می‌شود؟

اول صحبتمان باید یادتان بیاوریم که گفتیم اول هدفتان را از خرید فلاش مشخص کنید. اگر یک نور عمری می‌خواهید که یکدست و طبیعی هم باشد صد در صد فلاش پرتابل انتخاب بهتری است و البته مزیت‌های دیگری دارد مثل:

 1-فلاش‌های پرتابل از هر زاویه‌ای بخواهید نورپردازی می‌کنند.

2-شدت تابش نور هم در فلاش‌های پرتابل دست خودتان است.

3-دمای رنگی مورد نظرتان را با فلاش‌های پرتابل تغییر می‌دهید.

4-حالا نوبت شماست که اگر تجربه استفاده از فلاش پرتابل را داشته‌اید برایمان از مزیت‌هایش بگویید.

 منبع: مقاله فلاش پرتابل بخریم یا فلاش اکسترنال؟